Merkantil studentereksamen
4.1 (5 %)
Beregn, om det vil være lønsomt for Lehrmann Brød A/S at vælge ekstern distributør.
De nødvendige informationer findes i bilag 5
4.2 (4 %)
Beregn det årlige kørselsbehov, hvor omkostningerne pr. år ved ekstern distributør og egen distribution vil være lige store.
4.3 (5 %)
Diskuter, om den logistiske effektivitet forbedres, hvis Lehrmann Brød A/S vælger at anvende en ekstern distributør.
4.4 (4 %)
Vurder, hvordan Lehrmann Brød A/S’ omkostningsstruktur påvirkes, hvis Lehrmann Brød A/S vælger at anvende en ekstern distributør.
Lehrmann Brød A/S er en dansk fødevarevirksomhed, der fremstiller brød og kager. Det er Danmarks største danskejede bageri. Virksomhedens kunder er detailbutikker i hele landet.
Miljøhensyn er vigtig for Lehrmann Brød A/S, hvilket påvirker hele logistiksystemet både ved valg af råvarer og emballager samt produktion og distribution. Virksomheden bager derfor med dansk mel, der er dyrket uden stråforkortere og gylphosat. Samtidigt betyder brugen af dansk mel en reduktion af CO2 udledningen, fordi melet ikke skal transporteres så langt.
Virksomheden har egne lastbiler, som distribuerer brød og kager ud til kunder i hele landet. Direktionen er dog usikker på, om det er den optimale løsning for virksomheden både i forhold til økonomi og miljø. I visse områder i landet kører der nemlig i nogle perioder halvtomme lastbiler rundt, hvilket både er dyrt og miljøbelastende. Derfor har logistikchefen indhentet et tilbud fra en større dansk distributør, som i forvejen leverer varer ud til de samme detailkæder som Lehrmann Brød A/S. Logistikchefen forventer, at det årlige kørselsbehov vil være 625.000 km. Tilbuddet fra distributøren lyder på kr. 16,00 pr. kørt km.
Ved egen distribution har økonomichefen opgjort de omkostninger, der varierer med kørselsomfanget, til kr. 9,00 pr. kørt km. Derudover er der nogle kapacitetsomkostninger i forbindelse med distributionsafdelingen, disse fremgår af bilag 5.
3.1 (4 %)
Redegør for, hvilken investeringsårsag der er tale om.
3.2 (4 %)
Opstil investeringsforslagets nettobetalingsstrøm.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.
3.3 (4 %)
Vurder, om investeringen er lønsom.
3.4 (4 %)
Beregn, hvor meget afsætningen mindst skal udgøre for, at investeringen er lønsom.
3.5 (4 %)
Diskuter, om Bageriinventar A/S bør igangsætte fremstilling og salg af Heat.
3.6 (4 %)
Diskuter, om Bageriinventar A/S bør finansiere en eventuel investering i et nyt produktionsanlæg med fremmedkapital.
Bageriinventar A/S producerer et bredt udvalg af røremaskiner og ovne, som sælges til bagerier, caféer og kantiner i Skandinavien. Virksomheden forsøger at holde omkostningerne nede ved fx ikke at have kørende sælgere, men i stedet have et showroom, hvor kunderne kan se produkterne og finde inspiration. Det betyder, at det er muligt at sælge kvalitetsprodukter til fornuftige priser.
Hidtil har Bageriinventar A/S kun solgt til erhverv, men forskellige tv-programmer herunder Den Store Bagedyst har dog øget danskernes interesse for bagning og madlavning. Derfor har ledelsen i længere tid overvejet at starte salg af ovne mv. til private forbrugere. Produktudviklingsafdelingen er næsten færdig med at udvikle en mindre kvalitetsovn Heat, som er velegnet til private køkkener. Virksomheden har hidtil brugt kr. 400.000 på at produktudvikle Heat, og det vil koste kr. 100.000 at færdigudvikle den. Opstart af produktion af Heat kræver dog investering i et nyt produktionsanlæg. Produktionschefen har indhentet et tilbud på produktionsanlægget, som lyder på kr. 12.500.000. Installation af anlægget forventes at koste kr. 150.000. Levetiden for produktionsanlægget er anslået til 6 år, hvorefter den forventede scrapværdi er på kr. 800.000.
Da markedet for ovne til private forbrugere er nyt for virksomheden, er der en vis usikkerhed om afsætningens størrelse. Salgschefen har dog anslået den forventede afsætning i de kommende 6 år til 900 stk. om året. Salgsprisen pr. stk. er sat til kr. 11.999. Prisen er lidt høj i forhold til konkurrerende ovne på markedet, da det er en kvalitetsovn. Produktionschefen har udarbejdet en forkalkulation på Heat. Ifølge denne udgør de variable enhedsomkostninger kr. 6.879.
Virksomhedens årlige kontante kapacitetsomkostninger forventes at stige med kr. 1.535.000 ved påbegyndelse af produktion af Heat, da der bl.a. bliver behov for ekstra markedsføring. Virksomheden anvender en kalkulationsrente på 12 % p.a.
Økonomichefen har beregnet følgende nøgletal for Bageriinventar A/S for det seneste regnskabsår:
Afkastningsgrad 10 %
Gældsrente 3 %
Soliditetsgrad 22 %
2.1 (5 %)
Vurder, om KornMøllen A/S skal fastholde salgsprisen på kr. 16,00 på bageblandingen til chokoladekagen.
Pris/afsætningsrækken fremgår af bilag 3.
2.2 (4 %)
Forklar, om prisstigningerne på henholdsvis korn, energi og emballage påvirker KornMøllen A/S’ kapacitetsomkostninger.
2.3 (4 %)
Forklar, om en stigning i virksomhedens kapacitetsomkostninger påvirker den optimale salgspris. Se spørgsmål 2.1.
KornMøllen A/S har rødder tilbage til 1899, hvor virksomheden blev grundlagt. Det startede med melproduktion til danske bagerier, men igennem årene har det udviklet sig til også at inkludere specialmel, brødblandinger, kageblandinger, morgenmad, frø og kerner samt et stort udvalg af glutenfri produkter.
Danskernes bageiver under corona-pandemien har i de seneste år betydet omsætnings- og resultatfremgang hos KornMøllen A/S. Til gengæld er virksomheden nu ramt af accelererende priser på korn, energi og emballage som følge af krigen i Ukraine. Direktionen overvejer derfor, om de stigende omkostninger bør udmøntes i stigende salgspriser på virksomhedens produkter. I virksomhedens sortiment indgår bl.a. en bageblanding til en chokoladekage, som i øjeblikket har en salgspris på kr. 16,00. Salgsafdelingen har fået udarbejdet en markedsanalyse for at fastlægge sammenhængen mellem pris og afsætning, det har resulteret i en pris/afsætningsrække, som fremgår af bilag 3.
De variable enhedsomkostninger for bageblandingen til en chokoladekage er steget fra kr. 8,50 til kr. 11,75.
1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Dan Cake A/S fra 2019 til 2021.
1.2 (10 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2019 til 2021 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.3 (5 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2019 til 2021.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor ændringer i driftskapitalposterne har påvirket Dan Cake A/S’s likvide beholdninger negativt i 2021.
Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.
1.5 (5 %)
Vurder, hvilket produktionslayout Dan Cake A/S anvender.
1.6 (5 %)
Vurder, om Dan Cake A/S’ mål i forhold til miljø- og klimarelaterede påvirkninger er operationelle.
1.7 (5 %)
Diskuter, om Dan Cake A/S bør sætte salgspriserne op pga. de stigende priser på hvede og gas.
Dan Cake A/S udvikler og producerer en bred vifte af skærekager, roulader og andre bagerivarer, som markedsføres og sælges via detailhandlere primært i Nord- og Østeuropa. Selskabet blev stiftet i 1931 af Jens Eskildsen. I dag ejes Dan Cake A/S af Givesco-koncernen, hvor Jens Eskildsens ene barnebarn Kenneth Eskildsen er direktør, mens 2 andre børnebørn er medlemmer af bestyrelsen.
Dan Cake-koncernen består af moderselskabet Dan Cake A/S, der har fabrik i Give, samt datterselskaberne Dan Cake Polonia, Polen, Dan Cake GmbH, Tyskland og Hanina GmbH, Tyskland. Herudover er selskabet medejer af to selskaber i henholdsvis Norge (28 %) og Bangladesh (25 %). Koncernens hovedkvarter ligger i Give.
Dan Cake A/S’ værdier er ifølge hjemmesiden:
Se video fra virksomhedens produktion i Bangladesh her:
Dan Cake A/S’ væsentligste samfundspåvirkning relaterer sig til indkøb af råvarer, herunder sociale forhold og arbejdsforhold hos leverandører. Endvidere udgør sociale forhold og medarbejderforhold blandt Dan Cake A/S’ egne medarbejdere et væsentligt område.
Dan Cake A/S har den overordnede politik, at koncernens virksomheder som minimum skal leve op til de relevante love og regler i de lande, hvor virksomhederne opererer. En af Dan Cake A/S’ væsentligste værdier er ansvarlighed, og det er på baggrund heraf virksomhedens hensigt at udvise ansvarlighed i størst muligt omfang.
For at minimere risici for krænkelse af menneskerettighederne hos virksomhedens leverandører anmoder Dan Cake A/S dens råvare- og emballageleverandører om at underskrive selskabets Code of Conduct.
Dan Cakes A/S’ mål i forhold til miljø- og klimarelaterede påvirkninger er at begrænse negativ indvirkning på miljø og klima mest muligt. Virksomheden gør en aktiv indsats for at reducere madspild og igangsætter løbende projekter for at reducere mængden af affald, der genereres i produktionsprocessen.
I regnskabsåret 2021 beskæftigede Dan Cake A/S 731 medarbejdere, omsætningen var kr. 1.242 mio. og resultatet før skat var kr. 97,2 mio.
Til denne opgave foreligger der følgende materiale:
Internt materiale:
Artikler:
Nøgletal:
Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.
Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.
Download:
Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her. Word-fil
Excel-filen med alle bilag kan hentes her. Excel-fil
Husk:
Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.
Fredag den 26. maj 2023
Kl. 9.00-14.00